Menším oděvním firmám se jen zřídkakdy podařilo dostat mezi širokou škálu světových módních gigantů. Jednou z těch, která toto pravidlo porušila, je firma Mexx. Oblíbenou módní značku vymyslel, vytvořil a přivedl k úspěchu holandský obchodník narozený v Indii Kul Rattan Chadha. Jeho oblečení a doplňky, vycházející z orientální kultury dálného Východu, tak rozčeřily stojaté vody světové módy.
Indické čáry v Holandsku
Rattan Chadha se narodil 6. srpna 1949 v indickém Dillí v rodině, která se živila výrobou oceli. Proto bylo překvapivé, že si Rattan Chadha v prostředí těžkého průmyslu našel zálibu v oblečení a módě. V roce 1971 se přesouvá do Evropy, do holandského Amsterodamu, kde zahajuje svoji úspěšnou kariéru v módním odvětví. Obchodník začíná s dovozem oblečení a zboží z Indie a dálného Východu.
Vznik značky
V průběhu 70. let získává stále větší jistotu na trhu. Orientální vzory a styly tradiční východní módy jsou do té doby v Evropě téměř neznámé, náhle však roste jejich popularita a s tím i věhlas Rattana Chadhy. Roku 1980 se rozhoduje vytvořit dvě nezávislé značky, a tak se na světlo světa dostávají řady Moustache a Emanuelle. První z nich je věnovaná čistě mužské módě, zatímco ta druhá se zaměřuje výhradně na ženské oblečení a módní doplňky určené pro něžné pohlaví. V roce 1986 pak tyto dvě módní značky spojuje v jednu a nově vzniká slavný Mexx. Písmeno M v názvu vyjadřuje původní značku Moustache, E pak Emanuelle a písmena XX jsou zkratkou anglických slov kiss, znamenajících polibky.
Období rozkvětu
Během dalších dvou desetiletí získává značka stále více zákazníků a rozšiřuje svoje působení nejen po celé Evropě, ale i za oceánem. Roku 1990 vzniká nová řada oděvů pro děti nazvaná Mexx Kids. Později v roce 2006 se přidává i řada oblečků a doplňků pro ty úplně nejmenší se jménem Babymexx. Společnost se začíná prosazovat také mezi výrobci parfémů. Vůně značky Mexx jsou stejně jako její oděvy svobodné, optimistické, nevázané a zábavné. Slavné parfémy jako například Black Man nebo Mexx Man jsou určeny všem dynamickým a nápaditým mužům. Naopak odvážné a svobodné ženy plné energie, šarmu a pozitivního přístupu k životu zase ocení aroma Ice Touch Woman nebo svůdnou hravost Mexx Woman.
Nové tisíciletí
Na konci 90. let se společnost Mexx potýká s důsledky nepříliš kvalitního obchodního vedení. Zakladatel značky Rattan Chadha se spíše orientuje v nemateriálních záležitostech chodu společnosti, proto se firma dostává do finančních problémů. Její zisky nestačí pokrýt ani náklady za drahé pronájmy v luxusních částech módních velkoměst. Roku 2001 tak holandsko-indický podnikatel společnost Mexx prodává za 264 milionů dolarů americkému módnímu koncernu Liz Claiborne Inc. Sám zůstává ještě dalších pět let ve vedení firmy jako předseda představenstva. Roku 2006 však odchází i z této pozice a angažuje se v jiných oblastech. Podílí se například na stavbě netradičních hotelů, nebo aktivně spolupracuje na otevření muzea moderního umění v Amsterodamu.
Kouzlo žije dál
Tato příjemná, odvážná a optimistická značka přes všechny finanční neúspěchy neztrácí oblibu u svých příznivců. Kouzlo módy z Indie a dálného Východu tak stále těší tisíce spokojených zákazníků v oblasti pánské, dámské a dětské módy i mezi milovníky originálních vůní. K dnešnímu dni má značka Mexx po celém světě více než 65 obchodů a zaměstnává 6 000 lidí na různých kontinentech. Přestože začínala jako malá skromná značka mezi módními giganty, dnes ji mezi ně můžeme směle zařadit.
A bonbónek na konec - reklama MEXX z 80.let 20.století.
Autor: Parfemy.cz